Navigation Menu+

Duurzame energiecorporaties moeten commercieler denken

15/12/2014 – Ja, natuurlijk, we willen allemaal meer lokale initiatieven op het gebied van duurzame energie. Maar hoe gaan we dat financieren? Melissa Oosterbroek, fondsmanager Regionaal Duurzaam 1 bij Meewind, deelt in dit artikel haar visie én vier tips. De bottom line: lokale duurzame energie initiatieven hebben zowel de community als marktpartijen nodig om hun droom te verwezenlijken.

Commercieel denken zit veel duurzame energiecoöperaties echter niet in de genen. Toch is dit essentieel om een project goed van de grond te krijgen. Hier valt voor veel coöperaties nog veel winst te behalen. Hierbij enkele tips.

Tip 1: benut de kracht van de community

De voornaamste kracht van duurzame energiecoöperaties is de sterke band met hun leden. Uit deze betrokkenheid van de community kunnen coöperaties meer halen, als zij zich beter realiseren dat een lid een bepaalde waarde heeft. Deze waarde kunnen coöperaties zelf binnen het commerciële systeem uitbaten, om zo de overgang naar duurzame energie te versnellen. Marketingkosten zijn voor elke organisatie anders, jullie groep kan voor de ene organisatie 100 euro waard zijn en voor de andere organisatie 5000 euro per kwartaal.

Tip 2: wees een verkooporganisatie

Commerciële partijen zien eveneens de waarde in van duurzame energiecoöperaties en hun leden. Het samenwerken met de coöperaties is voor hen een nieuwe manier van verkopen. Deze derde partij ziet echter meer voordelen dan alleen de pure verkoop. Een nauwe samenwerking met de coöperatie – en daarmee de community -ziet het bedrijf als een duurzame investering en een mogelijkheid om een sterk imago op te bouwen. Hoe beter de energiecoöperaties dit benutten, hoe sneller het mogelijk is om het project te financieren.

Tip 3: kosten maken is niet erg

Een duurzame energiecoöperatie is onderdeel van het economische systeem. Daarbij is het belangrijk om voldoende inkomsten te hebben, zodat je kosten kunt maken om je doel te bereiken. Het maken van kosten op zichzelf is ook niet erg, zolang dit maar meer oplevert dan de coöperatie zonder de gemaakte kosten gerealiseerd zou hebben. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor een bestaand softwaresysteem, waarmee je zonder het zelf te ontwikkelen, makkelijk de administratie bij kunt houden. Maar ook het investeren in een goede Facebook campagne, waarmee je de huidige leden ondersteunt bij hun communicatie over de coöperatie.

Tip 4: bundel de krachten met een projectontwikkelaar

Het fonds Regionaal Duurzaam 1 verstrekt achtergestelde leningen. Deze worden over een periode van tien jaar afgelost, met een jaarlijkse rente van minimaal 7,5 procent. Regelmatig merk ik dat duurzame energiecoöperaties het niet prettig vinden om geld te lenen omdat geld lenen nu eenmaal geld kost.

Een oplossing voor de coöperatie: ga een samenwerking aan met een projectontwikkelaar. Deze kan uiteindelijk het zonnepark, de WKO-installatie, zonnecollectoren of biogasinstallatie realiseren voor de klant, in dit geval dus de duurzame energiecoöperatie. Meewind verstrekt in deze constructie geen lening aan de coöperatie, maar aan de projectontwikkelaar.

Dit is voor ons als financieringsfonds prettig, omdat het gebruikelijker is een om B.V. te financieren dan een coöperatie. Bovendien is de bestuurder van een B.V. gewend om geld te lenen en de bijbehorende risico’s in te schatten. Kortom, projectontwikkelaars zijn – binnen de huidige duurzame energiemarkt – uitermate geschikte partners.

Conclusie

Duurzame energiecoöperaties hebben een grote kracht: de nauwe band met hun community. Koppelen de coöperaties dit aan een rendabel businessmodel? Dan kunnen zij nog beter bijdragen aan de overgang naar een 100 procent duurzame energieproductie in Nederland.

Naar mijn idee is een sterke duurzame energiecoöperatie stabiel en zelfredzaam. Vanuit de rol van verstrekker van eigen vermogen is commercieel inzicht onmisbaar, evenals het streven naar zo hoog mogelijke inkomsten. Dat is niet alleen een gezonde, maar zelfs een noodzakelijke ontwikkeling binnen de duurzame energiemarkt.

En heeft de coöperatie niet de capaciteiten, mankracht of wens om de duurzame energieproductie zelf commercieel uit te buiten? Dan is een goede samenwerking met een commerciële partij essentieel. Willen we meer duurzame energieprojecten (financieel) mogelijk maken? Dan zijn marktpartijen noodzakelijk om die droom uiteindelijk te verwezenlijken.

Share This